Registratie SKJ: 160013491, SHO-registratienummer: 156061-152909, Aangesloten bij de ABcV, onder nummer: 116519 registertherapeut RBCZ

Mindfulness training

Mindfulness training

Waar komt mindfulness vandaan?

Mindfulness of aandachttraining wordt de laatste jaren steeds meer op scholen toegepast.De praktische oefeningen zijn afkomstig uit het Boeddhisme en in de jaren 60 door de Amerikaanse hoogleraar Jon Kabat-Zinn bewerkt tot anti-stressoefeningen. Daarna deden mindfulnessoefeningen wereldwijd steeds verder hun intrede in de zorg, het bedrijfsleven en op scholen. Steeds vaker horen we nu over mindfulness training. Deze is er bij Villa Kakelbont Amerongen ook voor kinderen.

Waarom mindfulness voor kinderen?

In onze jachtige en steeds weer veranderende maatschappij krijgen niet alleen volwassenen, maar zeker ook kinderen het steeds drukker. Hierdoor kan er zowel in de klas als thuis veel onrust zijn. De aandacht van een kind gaat soms alle kanten op en verschillende kinderen vinden het lastig zich te concentreren. Het lijkt of de “aan-knop”goed werkt, maar de “pauze-knop” niet altijd. Mindfulness lijkt een liefdevol en werkzaam antwoord te zijn.

mindfulness training Amerongen
De ontwikkeling van bewuste aandacht ligt aan de basis van elke vorm van leren. ‘Mindfulness’, oftewel het beoefenen van bewuste, gerichte aandacht, beïnvloedt het leren bij kinderen. Het oefenen in bewuste aandacht kun je vergelijken met het stemmen van een muziekinstrument, voordat je gaat spelen. Waarom zullen we niet ons leer-instrument stemmen voordat we het gaan gebruiken?

Met mindfulness stimuleer je  niet alleen het leren. Maar ook het zelfvertrouwen, de creativiteit,  en de executieve functies. ( planning, aandacht, werkgeheugen, gedragsregulatie, taakinitiatie, organiseren van je gedrag in de klas.) Het brein komt tot rust, impulsief gedrag en stressreacties nemen af. Er ontstaat rust. Rust en geconcentreerde aandacht. Welk kind gun je dit niet?

Breinonderzoek heeft aangetoond dat kinderen die mindfulness hebben gedaan of doen, anders omgaan met stressvolle situaties en zich beter in kunnen leven in anderen. Ze maken andere keuzes  in conflictsituaties: meer bewust en vanuit rust. Minder vanuit een impuls of drift.

Kinderen die een mindfulness training doen leren allereerst  op te merken wat er in henzelf gaande is om vanuit hier bewuste keuzes te kunnen maken.

Voor wie is deze mindfulness training?

Mindfulness is eigenlijk voor iedereen. In mijn mindfulness training richt ik mij tot kinderen en jongeren in de leeftijd van 4 tot 18 jaar. Het helpt om:

  • rustiger in slaap te vallen en fijn door te slapen
  • piekergedachten tot rust te kunnen brengen
  • beter om te gaan met stress en spanning
  • emoties te herkennen en ze te laten zijn
  • met meer aandacht te leven
  • geconcentreerd te zijn
  • lichamelijk prikkels waar te nemen en ze te laten zijn
  • beter met impulsen om te gaan
  • te vertrouwen op je zelf en je eigen kracht
  • vriendelijk en begripvol te zijn voor jezelf en je omgeving
mindfulness training Amerongen

Mindfulness training voor hoogbegaafden.

In mijn praktijk, maar ook in mijn eigen omgeving kom ik regelmatig hoogbegaafdheid tegen. Bij hoogbegaafde kinderen is de focus vaak nog meer naar buiten gericht dan bij andere kinderen. Ze zien vrij snel wat de ander nodig heeft en wat diens behoeften zijn, maar lopen daardoor gemakkelijk aan zichzelf voorbij. Hoogbegaafde kinderen zitten vaak meer in hun hoofd dan anderen en zoeken via het denken een oplossing voor een probleem. Mindfulness helpt om op een andere manier naar jezelf te kijken. Even uit je hoofd en terug in je lichaam. Je hersenen weer even laten ontspannen. Natuurlijk mogen die werken en mogen er gedachten zijn, maar soms is het fijn je niet door die gedachten te laten meevoeren en ze alleen waar te nemen.

Emoties gaan en komen. Bij iedereen. Je bent niet je emotie, maar je emotie wil wel gehoord worden. Veel hoogbegaafde kinderen laten hun emoties niet meer toe. Het lijkt dan alsof er rust is, maar het is schijnbare rust die ontstaat door alles buiten te sluiten. Mindfulness helpt hen de emotie te herkennen. De emotie mag er zijn. Er is geen juiste manier van voelen.

Als hoogbegaafd kind kan je behoorlijk gefrustreerd raken als je niet uitgedaagd wordt. In de stilte van een mindfulness oefening leert een kind dat alles even op zijn plek is. In deze stilte is iedereen gelijk. Er is weer een gevoel van verbinding met anderen in plaats van het zich anders voelen. Juist de stilte oefeningen kunnen intelligente kinderen iets bieden. Even uit je hoofd en uit je denkprocessen. Het is mooi om te zien hoe zij tot rust komen tijdens de mindfulness training.

Wat gaan we doen?

Aan de hand van stilte-oefeningen, zintuiglijke oefeningen, spelletjes, verhalen, gesprekjes en yoga leren kinderen en jongeren zichzelf stap voor stap een beetje beter kennen. Ze leren onderscheid te maken tussen het denkhoofd en het lichaam. Hoe gevoelens ‘voelen’ en hoe gedachten komen en gaan. De training helpt kinderen en jongeren om te gaan met thema’s als geduld, vertrouwen en loslaten. Ook leren ze hoe ze altijd terug kunnen gaan naar hun ademhaling en wat de adem je eigenlijk kan vertellen. Een groot deel van de mindfulness training bestaat uit het ontwikkelen van vriendelijke aandacht, voor jezelf én anderen.

Training op aanvraag. Deze training kan worden gegeven op o.a scholen, buitenschoolse opvangen en in jeugdverenigingen. 

Hieronder lees je een review van een ouder over deze training.

 

“Van mijn zoon hoorde ik dat de mindfulness gisteren in het teken stond van complimentjes en de complimentenbal.

Hierbij een compliment voor Jacqueline.

Na schooltijd gisteren trof ik een vermoeide mijn zoon met een kort lontje. Na afloop van de mindfulness training was hij juist heel relaxed en gaf hij spontaan complimentjes. “Mam, Dat ziet er lekker uit.” en even later “Mam, ik had geen andere moeder willen hebben.” “Dat heb ik vandaag bij de mindfulness geleerd.””

Klik hier om een artikel uit de krant over mijn training te lezen.

Klik hier om te zien wat het Jeugdjournaal vertelt over het belang van mindfulness voor kinderen.

Mindfulness

Mindfulness is kijken in de spiegel.

Met gesloten ogen.

Kijken naar jouw denken, je gedachten.

Ze zien en er niet in meegaan.

Zitten en kijken binnenin.

Je emoties voelen, zonder erin te verdrinken.

Ze omarmen, zonder ze te verdringen

Je lichaam voelen, weten hoe het voelt

Opmerkzaam zijn voor al wat er is in jou.

 Met aandacht, hier, nu, helemaal.

 Uit Mindfulness voor kinderen.
Gids voor onderwijs,hulpverlening en ouders.
Door Pim Catry en Jan Decuypere

mindfulness training Amerongen
Share This
Call Now Button